fbpx

Malam Lailatul Qadar: Tanda-tanda, keutamaan dan rahsia disebaliknya

Malam Lailatul Qadar merupakan malam yang paling istimewa dalam bulan Ramadan. Di dalam bulan yang mulia ini, Allah SWT telah menjadikan satu malam yang dilipat gandakan setiap amalan yang dilakukan pada malam tersebut. Berdasarkan firman Allah SWT:

“Sesungguhnya Kami telah menurunkan (Al-Quran) pada Malam al-Qadar, Dan adakah engkau mengetahui akan kebesaran Malam al-Qadar itu?, Malam al-Qadar itu lebih baik daripada seribu bulan.” (Surah Al-Qadr, 1-3)

Berikut adalah beberapa tanda dan keutamaan Malam Lailatul Qadar:

1. Cahaya dan Ketenangan:

Malam Lailatul Qadar adalah malam yang cerah, terang, dan tenang. Seolah-olah ada bulan, dan matahari terbit pada pagi harinya dalam keadaan putih yang tidak terlalu menyorot 12.

2. Kesungguhan Nabi SAW:

Rasulullah SAW sangat menghargai sepuluh malam terakhir bulan Ramadan. Beliau membangunkan ahli rumahnya, mengikat kainnya (menjauhi isteri-isterinya), serta menghidupkan malam tersebut 3.

3. Waktu Malam Lailatul Qadar:

Terdapat beberapa pendapat mengenai waktu malam Lailatul Qadar. Beberapa ulama berpendapat bahwa malam ini berlaku pada malam ke-27 Ramadhan, sementara yang lain berpendapat pada malam ke-21 atau malam-malam ganjil dalam sepuluh malam terakhir 345.

4. Rahsia Allah:

Mengapa Allah merahasiakan malam Lailatul Qadar? Beberapa hikmahnya antara lain:

Semoga artikel ini memberikan pemahaman lebih tentang keistimewaan malam Lailatul Qadar dan menginspirasi kita untuk beribadah dengan lebih tekun pada bulan Ramadan. Semoga kita dapat memperoleh keberkahan dan ampunan di malam yang lebih baik daripada seribu bulan ini. 🌙✨

Misi infaq ramadan

10 TERAKHIR RAMADAN

Mari berinfaq di bulan Ramadan ini untuk Dakwah dan Kebajikan Asnaf di Sabah:

ATAU boleh salurkan terus ke akaun bank:

𝗣𝗘𝗥𝗧𝗨𝗕𝗨𝗛𝗔𝗡 𝗞𝗔𝗗𝗔𝗭𝗔𝗡 𝗗𝗨𝗦𝗨𝗡 𝗠𝗨𝗥𝗨𝗧 𝗠𝗨𝗦𝗟𝗜𝗠 𝗦𝗘𝗠𝗔𝗟𝗔𝗬𝗦𝗜𝗔 :

8604 4631 00 (CIMB Islamic)

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Scroll to Top