fbpx

5 Amalan Lailatul Qadar

Mengapa Malam Lailatul Qadar Penting?

Lailatul Qadar, juga dikenali sebagai malam yang penuh kemuliaan, merupakan antara malam yang paling istimewa dalam Bulan Ramadan. Al-Quran menyatakan keutamaan malam ini yang nilainya melebihi seribu bulan,

“Sesungguhnya kami telah menurunkannya al-Quran pada Lailatul Qadr. Dan tahukah kamu apakah Lailatul Qadr? Lailatul Qadr itu lebih baik daripada seribu bulan.” (Surah Al-Qadr : 1-3)

Pada malam ini, umat Islam digalakkan untuk melakukan beberapa amalan yang dapat membawa berkah dan keampunan dari Allah SWT. Berikut adalah lima amalan penting yang perlu anda lakukan untuk meraih keberkatan Lailatul Qadar:

1) Membaca doa lailatul qadar

Satu amalan yang sangat digalakkan ialah membaca doa khusus Lailatul Qadar yang diajar oleh Rasulullah SAW. Doa ini mengandungi permohonan ampun dan keselamatan di dunia dan akhirat.

Doa yang dimaksud adalah doa Lailatul Qadar yang diriwayatkan oleh Imam Tirmidzi, Imam Nasa’i, dan Imam Ibnu Majah dalam Kitab Riyadhus Shalihin oleh Imam an-Nawawi.

اللَّهُمَّ إِنَّكَ عَفُوٌّ تُحِبُّ الْعَفْوَ فَاعْفُ عَنِّي

Bacaan latin: Allahumma innaka ‘afuwwun tuhibbul ‘afwan fa’fu ‘anni

Artinya: “Ya Allah, sesungguhnya Engkau Maha Pemaaf, dan Engkau suka memberi maaf, maka maafkan aku.”

2) Membaca Al-Quran

Malam Lailatul Qadar merupakan saat Al-Quran diturunkan pertama kali. Oleh itu, menghabiskan masa untuk membaca Al-Quran pada malam ini mempunyai nilai keistimewaan yang amat besar.

Amalan membaca Al-Quran merupakan salah satu kebiasaan Rasulullah SAW pada bulan Ramadan.

وَكَانَ جِبْرِيلُ يَلْقَاهُ فِي كُلِّ لَيْلَةٍ مِنْ رَمَضَانَ فَيُدَارِسُهُ الْقُرْآنَ

Artinya: “Jibril menemuinya pada tiap malam malam bulan Ramadan, dan dia (Jibril) bertadarus Al-Qur’an bersamanya.” (HR Bukhari)

3) Bersedekah

Rasulullah SAW pernah menyebutkan keutamaan bersedekah di bulan Ramadan. Rasulullah SAW bersabda dari Abu Hurairah RA,

أَفْضَلُ الصَّدَقَةِ صَدَقَةٌ فِي رَمَضَانَ

Artinya: Nabi SAW bersabda, “Sebaik-baik sedekah adalah sedekah yang ditunaikan pada bulan Ramadan.” (HR Tirmidzi)

4) Berdoa dan Memohon Keampunan

Malam ini adalah waktu yang sesuai untuk merenungkan dosa-dosa lalu dan memohon ampun serta keberkatan dari Allah SWT dengan doa yang ikhlas.

Rasulullah SAW bersabda: “Sesungguhnya Jibril AS telah datang kepadaku, lalu dia (Jibril) berkata: Barangsiapa yang bertemu dengan bulan Ramadhan tetapi tidak diampunkan baginya maka dia akan dimasukkan ke dalam neraka serta dijauhkan daripada rahmat oleh Allah SWT. (Riwayat Ibn Hibban)

5) Mendekati Allah Melalui Tahajud

Solat malam atau tahajud adalah amalan yang sangat digalakkan pada malam Lailatul Qadar. Seorang muslim dapat mendekatkan diri kepada Allah SWT dan memohon ampunan serta keberkatan dengan cara salat malam.

Dengan memaksimumkan amalan-amalan di atas, anda dapat meraih keberkatan dan keampunan pada malam Lailatul Qadar. Sebagai dorongan untuk langkah-langkah baik ini, KDMRS Muslim memberikan hadiah planner khas #MisiLailatulQadr.

Klik sini untuk muat turun planner khas #MisiLailatulQadr


Misi infaq ramadan

10 TERAKHIR RAMADAN

Mari bersedekah di bulan Ramadan ini untuk Dakwah dan Kebajikan Asnaf di Sabah:

ATAU boleh salurkan terus ke akaun bank:

𝗣𝗘𝗥𝗧𝗨𝗕𝗨𝗛𝗔𝗡 𝗞𝗔𝗗𝗔𝗭𝗔𝗡 𝗗𝗨𝗦𝗨𝗡 𝗠𝗨𝗥𝗨𝗧 𝗠𝗨𝗦𝗟𝗜𝗠 𝗦𝗘𝗠𝗔𝗟𝗔𝗬𝗦𝗜𝗔 :

8604 4631 00 (CIMB Islamic)

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Scroll to Top